Monday, March 1, 2010

Guru Yang Terbaik

Apakah anda ingat akan guru terbaik anda pada masa sekolah, guru yang memberi inspirasi bagi anda untuk belajar dan melakukan yang terbaik???


Guru tersebut memberi tentangan bagi anda untuk maju, lebih dari guru-guru lain. Awalnya, mungkin tentangan ekstra itu terasa tidak adil, malah anda merasakan amat kejam. Tetapi sekarang anda seakan memandangnya penuh perbezaa.. Anda memandangnya dengan rasa hormat dan percaya, bahawa dengan tentangan itulah anda berjaya sekarang.

Saat ini ada guru hebat yang masih mengajar anda. Ia adalah “kehidupan”.
Kehidupan adalah guru yang terbaik untuk kita mempelajarinya.. Tapi pelajarannya sering kita terasa keras, tajam, dan kadang-kadang kejam. Di sana ada kekecewaan, kesedihan, kebingungan, kesendirian, dan kepiluan dalam setiap pengajarannya.

Pelajaran dari kehidupan adalah keras, tetapi kerananya kita memperoleh pelajaran dan pertumbuhan terbesar. Kehidupan mematangkan kita dan mendorong kita untuk terus kehadapan. Ia membantu menyingkapkan personaliti sejati kita, dan dengan cara itu mendorong kita untuk menjadi seorang yang kuat dan tabah menghadapi liku-liku kehidupan ini.

Di luar segala pelajaran itu, renungkanlah. Guru yang paling mencintai dan memelihara kita itu telah membentuk kita menjadi seorang yang terbaik dari diri kita. Mungkin kita sekarang tidak menghargainya, tetapi akan tiba harinya anda akan bersyukur. Sama seperti kita bersyukur atas guru sekolah kita terdahulu.

Sekian..Terima kasih semua guru-guru yang telah mendidik ku..Jasamu tiada tandingan..

No comments:

Post a Comment